حداقل چیزهایی که افرادِ با تخصص های مختلف در زمینه شیرپوینت باید بدانند (بخش اول)

دسته اول – افرادی که فقط نام شیرپوینت را شنیده اند یا مختصری در مورد آن می دانند :

۱ شیرپوینت چیست ؟

شیرپوینت یک پورتال است. شیرپوینت توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. از شیرپوینت در جهت تولید سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا (Content Management System) استفاده می شود. ما می توانیم توسط شیرپوینت سایت های شخصی، تیمی و پورتال های پیشرفته ایجاد کنیم.

۲- تفاوت بین Sharepoint Portal Server و Windows Sharepoint Services  چیست ؟

Future ها و قابلیت های Sharepoint Portal Server بسیار زیاد است. Search و Navigation از فابلیت های مهم آن هستند.

از Windows Sharepoint Services در جهت ایجاد CMS وب سایت ها، وبلاگ ها، انجمن ها، محزن اسناد اشتراکی استفاده میشود.

۳- یک Document Library یا مخزن اسناد چیست؟

برای به اشتراک گذاری یک سند که به یک خبر یا مقاله در یک سایت منتشر شده مربوط می شود، استفاده میگردد.

۴- یک Meeting Workspace چیست ؟

فضای کاری ملاقات ها (Meeting Workspace) ، برای ذخیره اطلاعات مربوط به قرارهای کاری و وظایف مرتبط به کارمندان خاص یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. زمان قرارها بر حسب دقیقه، مدت زمان آنها و جزئیات وظایف هر شخص در آن ثبت می شود.

۵- یک Document Workspace چیست ؟

ما یک سایت از نوع document workspace را جهت به اشتراک گذاری اسناد با سایر افراد، ایجاد می کنیم. ما به راحتی می توانیم اسناد و سایر فایل ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. ما می توانیم برای هر فایل دسترسی های مخصوص برای کاربران ایجاد کنیم.

۶- Web Part چیست ؟

WSS 3.0  یک زیر ساخت جدید به نام وب پارت دارد. کلاس های وب پارت WSS از کلاس های وب پارت ASP.NET مشتق می شوند. ما می توانیم وب پارت های قابل ارتباط ایجاد کنیم. وب پارت با قابلیت ارتباط، توانایی ارتباط با سایر وب پارت ها را دارا می باشد.

دسته دوم – یک متخصصِ در سطح میانه شیرپوینت (Mid-Level Sharepoint Consultant) :

۱- تفاوت های بین یک Document Library و Form Library در چه چیزهایی است ؟

Document Library شامل اسناد و محتویاتی است که در دیتابیس شیرپوینت ذخیره می شوند.

Form Library شامل فرمهای info path از نوع XML  ای می باشد. زمانی که اطلاعات توسط InfoPath Form Server در این فرمها ثبت می شود، اطلاعات ثبت شده به صورت فایل XML طوری generate می شوند که ارجاعی به فرم  InfoPath اصلی که به صورت .XSN است، داشته باشند. این فایلهای XML در Document Library ذخیره می شوند.

۲- یک Web Part Zone چیست ؟

وب پارت ها توسط  Web Part Zone ها نمایش داده میشوند. کلاس WebPartZone از کلاسهای WebZone و WebPartZoneBase مشتق می شوند. یک Web Part Zone یک ظرف یا Container برای یک وب پارت می باشد که اجازه تنظیم، سازمان دهی و نحوه نمایش وب پارت داخل خود را می دهد.

۳- چگونه امنیت در شیرپوینت مدیریت و پیاده سازی می شود ؟

شیرپوینت از ۳ نوع روش برای احراز هویت کاربران استفاده می کند که عبارتند از : Windows , Form , Single Sign On

همچنین شیرپوینت از پروتکل SSL برای احراز هویت کاربران پشتیبانی می کند.

تنظیمات مربوط به Authorization , Authentication  و Impersonation در فایل web.config ذخیره می شوند.

۴- وب پارت ها چگونه توسعه داده (برنامه نویسی) میشوند ؟

وب پارت ها با استفاده از Visual Studio 2005 توسعه می یابند. VS2005 پس از نصب extension شیرپوینت قابلیت توسعه وب پارت ها، Site Definition ها و … را خواهد داشت. همچنین VS2005 توسط Windows Class Library که در نهایت DLL ها را ایجاد می کند، قابلیت توسعه وب پارت ها را دارد.

۵- یک Site Definition چیست ؟

یک Site Definition گروهی از فایلهاست که جهت تعریف یک نوع سایت شیرپوینتی یکتا مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک Site Definition می تواند نمونه هایی (Templates) از یک Team Site ، Blank Site و Document Workspace را تعریف کند و یک Site Definition دیگر می تواند نمونه هایی از Basic Meeting Workspace, Blank Meeting Workspace,Social Meeting Workspace و Multipage Meeting Workspace را تعریف نماید.

۶- GAC چیست ؟

GAC همان Global Assembly Cache است. هر کامپیوتری که CLR بر روی آن نصب شده باشد یک کد ماشین به اسم GAC دارد که اسمبلی ها را ذخیره می کند. ما از GAC برای نصب وب پارت ها در شیرپوینت استفاده می کنیم.

۷- یک DWP چیست ؟

DWP همان Dashboard Web Part می باشد. فایلهای DWP جهت استفاده در سایت شیرپوینتی به سایت Import می شوند.

۸- CAML چیست ؟

CAML یا Collaborative Application Markup Language یک زبان XML based می باشد.از آن برای سفارشی سازی وب سایت های مبتنی بر سرویسهای شیرپوینت استفاده می شود. از CAML برای گرفتن مقادیر لیست ها یا داده های خاص در یک لیست استفاده میشود.

۹-  Theme چیست ؟

یک Theme مجموعه ای از CSS ها می باشد. تم ها جهت تغییر و سفارشی سازی نحوه نمایش ظاهر یک وب سایت بر حسب سلیقه شما، کاربرد دارند. شیرپوینت به صورت پیش فرض شامل تعداد زیادی تم می باشد. ما می توانیم براساس سلیقه شخصی تم هایی برای شرپوینت ایجاد کنیم.

۱۰- تفاوت های Personal View  و Shared View در چیست؟

یک صفحه شامل وب پارت در شیرپوینت ۲ نوع نحوه نمایش را پشتیبانی می کند. Personal View  و Shared View .

Personal View یا نمایه شخصی : این نمایه توسط هر کاربری به صورت جداگانه تنظیم می شود. به عنوان مثال، یک کاربر اندازه نمایش وب پارت را ۲۰۰*۲۰۰ ست می کند. ولی سایر کاربران همان وب پارت را با اندازه ی اولیه و پیش فرض وب پارت مشاهده خواهند کرد.

Shared View یا نمایه اشتراکی : این نمایه فقط توسط Admin سایت قابل تغییر می باشد و این تغییرات یا تنظیمات وب پارت را همه کاربران نیز مشاهده خواهند کرد.

۱۱- یک STP چیست ؟

STP همان Site Template است. فایلی است حاوی وب پارت ها و لیست ها و هر آنچه که شما در یک سایت ایجاد کرده اید. این فایل یک site definition برای شیرپوینت می باشد. با ذخیره سایت به صورت .STP شما می توانید آن سایت را در سرور دیگری به عنوان site definition  جدید نصب و استفاده نمایید.

۱۲- یک FWP چیست ؟

فایل FWP یک فایل Backup برای سایت شیرپوینتی می باشد که در محیط شیرپوینت دیزاینر می توان آنرا ایجاد کرد.

۱۳- شیرپوینت و Outlook یکپارچه شده با هم، چه امکاناتی را پشتیبانی می کنند ؟

ما می توانیم از اغلب امکانات Outlook در شیرپوینت استفاده کنیم. مانند : تقویم اوتلوک، تماس ها و قرارها و …

ادامه این مطلب رو  در پُست بعدی خواهم نوشت…

پاسخ دهید