ویژگیهای مهمِ یک فارسی ساز و تقویم شمسی مناسب برای شیرپوینت

سلام،

تعدادی از شما دوستان از طریق ایمیل و بحث در انجمن ها درخواست دریافت اطلاعات در مورد نحوه انتخاب یک فارسی ساز خوب و مطمئن برای شیرپوینت سرور خود نموده اید. در این پُست تصمیم دارم نکات مهمی که در تهیه بسته فارسی ساز و تقویم شمسی باید بهشون توجه کنید رو براتون تشریح کنم.

برای تهیه و خرید یک فارسی ساز خوب و مطمئن به نکات زیر توجه کنید :

۱-حتماً بسته فارسی ساز رو از شرکتهای معتبر و با سابقه ای که در زمینه شیرپوینت و بومی سازی اون فعالیت دارند تهیه کنید.این کار چندتا حسن داره، یکی اینکه مطمئن هستید محصولی که خرید کرده اید توسط یک تیم و شرکت معتبر تولید شده نه توسط یک شخص!دوم اینکه اگه محصول خریداری شده نیاز به پشتیبانی و خدمات پس از فروش داشته باشه، طرف شما یک شرکت معتبر و ثبت شده است که براساس قرارداد فی مابین این خدمات رو باید به شما ارائه بده.سوم اینکه هر مشکلی برای محصول پیش بیاد شما به راحتی می تونید شرکت مورد نظر رو از طریق قانونی بازخواست کنید ولی اگر فروشنده شما یک شخص باشد که هیچ تشکیلاتی ندارد، اونوقت سر شما بی کلاه خواهد ماند!!

۲- تمام مواردی که فکر می کنید باید در فارسی ساز لحاظ بشه و مورد نیاز شما هست، حتماً در قراردادتون ثبت کنید و عیناً اون درخواستها رو در قراردادتون بیارید!

۳- یک فارسی ساز خوب باید کاملاً بومی سازی شده باشه نه فقط ترجمه! وقتی متن بعضی فارسی سازها رو می خونید انگار به یک مترجم زبان (بدون تخصص کامپیوتر و حتی شیرپوینت) دادن که فقط اونو ترجمه کنه! نه یک شخصی که حداقل با اصطلاحات کامپیوتری آشنا باشه!اینکه در بومی سازی فارسی ساز فقط ترجمه صورت نگرفته باشه، بر می گرده به شما و بررسی هایی که روی متن فارسی شده می تونید انجام بدید!

۴- پیشنهاد می کنم حتماً قبل از خرید فارسی ساز از شرکتهای مختلف، یک دمو(Demo)  از اونها درخواست کنید که جهت بررسی بیشتر شما در اختیارتون قرار بدهند. این دمو می تونه به صورت یک Remote ساده یا یک لایسنس آزمایشی توسط شرکت فروشنده برای شما فراهم بشه. با داشتن دمو، شما به راحتی میتونید به بررسی متنها و ترجمه ها بپردازید و مواردی رو که در ادامه تشریح می کنم، تست کنید!

۵-بعضی از فارسی ساز های شیرپوینت فقط ظاهر رو حفظ کردن و جاهایی که کاربر زیاد به اون قسمتها وارد میشه رو بومی کردن و خیلی از قسمتهای شیرپوینت در پس قضیه فارسی نشده اند! حواستون به این موضوع باشه!

۶- بعضی از فارسی سازها پس از نصب با Workflow ها دچار مشکل هستند! بهتره زمانیکه درخواست دمو می کنید، ۲ نوع Workflow رو تست کنید:

یکی Workflow های خود شیرپوینت مانند Approval و three-state و دیگری هم Workflow هایی که در SharePointDesigner(SPD) ایجاد می کنید.

۷- نیازی نیست که همه لغات و اصطلاحات در سیستم ترجمه شوند، بعضی اصطلاحات در اکثر سیستم های آفیس مایکروسافت تکرار می شوند و برای جلوگیری از گمراه شدن کاربران بهتره که این اصطلاحات ترجمه نشده باشند!اگه در فارسی ساز زیاد به ترجمه این اصطلاحات برخورد کردید، بدونید که اون فارسی ساز توسط یک مترجم فقط ترجمه شده و استاندارد اصطلاحات حفظ نشده!

۸- رعایت استانداردهای مایکروسافت در فارسی سازی خیلی اهمیت داره. به این نکته توجه کنید که فارسی ساز پس از نصب باید به طور مجزا بر روی LCID 1065  پیاده سازی شده باشه نه بر روی زبانهای دیگر ! بعضی شرکتها فارسی ساز رو بر روی LCID 1025   زبان عربی و یا ۱۰۳۳  زبان انگلیسی!! قرار می دهند!! که اینکار بعدها شما رو دچار مشکل خواهد کرد!

۹- فارسی ساز این قابلیت رو داشته باشه که با Restore کردن سایتهای انگلیسی شما بر روی سروری که فارسی ساز روی آن نصب شده است ، سایتهای انگلیسی شما با فارسی ساز به درستی منطبق شوند. برخی فارسی ساز ها با این موضوع مشکلی ندارند و برخی شرکتها هم برای این کار ابزارهای Convert تولید کردند که برای رفع این مشکل در اختیار شما قرار می دهند.

۱۰- کنترل نمایید که پس از تغییر زبان سیستم از فارسی به زبانهای دیگر و بالعکس، اطلاعات پس از اعمال تغییرات به درستی نمایش داده شوند!

حال به بررسی نکات مربوط به تقویم شمسی که اکثراً همراه فارسی ساز در اختیار شما قرار می گیرند، می پردازم :

۱- اگر نیاز به استفاده از تقویم های قمری،میلادی و شمسی در کنار یکدیگر دارید، چک کنید که تقویم شمسی به صورت آیتم جداگانه در لیست تقویم های سیستم و در کنار تقویم های هجری قمری، میلادی و … نصب و نمایش داده شود.

۲-برخی از تقویم ها صرفاً به صورت جاوا اسکریپتی پیاده سازی شده اند!این مسئله سبب می شود در هنگام تغییر تقویم ها در سیستم، تبدیل و نمایش اطلاعات تقویم شمسی با مشکل مواجه شود.

۳- برخی از تقویم های ارائه شده توسط شرکتها با Collapse و Expand کردن دسته بندی های اطلاعات داخل لیست ها مشکل دارند!! یعنی زمانی که شما اطلاعات داخل یک لیست را گروه بندی می کنید (Group) پس از اینکه در داخل لیست علامت + را جهت Expand اطلاعات کلیک می کنید و مجدداً علامت – را جهت Collapse اطلاعات کلیک می کنید، این تغییرات اعمال نمی شوند!!!! و دلیل این مشکل کد موجود در جاوا اسکریپت تقویم شمسی می باشد!

۴- برخی از فارسی سازها و تقویم های شمسی در مورد بزرگی که براتون تشریح می کنم با مشکل مواجه هستند! حتماً این موضوع رو تست کنید:

فرض کنید شما یک لیست شیرپوینتی در سایتتون داشته باشید. زمانیکه شما گزینه New رو برای ایجاد و ثبت اطلاعات جدید در لیست انتخاب می کنید، پس از اینکه اطلاعات رو وارد و دکمه OK یا ثبت رو کلیک می کنید اطلاعات به درستی در لیست درج می گردد. حال شما یک صفحه جدید از نوع Web Part Page ایجاد(Create) کنید. این صفحه رو به SharePoint Designer ببرید و در اونجا یک Custom List Form در Web Part Zone صفحه درج کنید. این Custom List Form رو برای همون لیست قبلی که تشریح کردم و برای آیتم NEW آن ایجاد کنید. پس از ذخیره اطلاعات این صفحه در SPD اونرو در IE باز کنید. حال شما قادر هستید تا اطلاعات NEW لیست رو در این صفحه درج و ثبت کنید.اطلاعات رو وارد کنید و دکمه ثبت یا OK را کلیک کنید!حال وارد لیست خود شوید، اگر اطلاعات وارد شده شما نمایش داده نشد، مشکل به تقویم شمسی و فارسی ساز شما بر می گردد!!!! اگر اونها رو به انگلیسی و میلادی برگردانید مشاهده خواهید کرد که اطلاعات به درستی ثبت می شود!!!

۵- برخی از تقویم ها زمانیکه در محیط SharePoin Designer باز می شوند به درستی نمایش داده نمی شوند. و ممکن است شما به جای تقویم و تاریخ شمسی، تقویم میلادی یا قمری را مشاهده کنید!!

۶- تقویم های شمسی ای که بر روی تقویم قمری یا Saka یا موارد دیگر قرار گرفته اند اگر به درستی پیاده سازی نشده باشند، پس از مدتی کار با اطلاعات سایت ممکن است با دو مشکل زیر برخورد کنید :

یکی اینکه اگر پیاده سازی تقویم به خوبی انجام نشده باشد، ممکن است در بعضی صفحات که در ثبت تاریخ از تقویم شمسی استفاده میکنند، به جای نمایش تاریخ شمسی، سیستم همان تاریخ را براساس تقویم اولیه که شمسی بر روی آن قرار گرفته است نمایش دهد!!!!!یعنی قمری،ساکا و … این مورد به کرار در بعضی تقویم ها مشاهده شده است! ضعف در پیاده سازی درست!!

دوم اینکه، اگر با تعویض تقویم ها در سیستم از شمسی به میلادی یا بالعکس، نمایش اطلاعات تاریخ ها در اطلاعات ثبت شده به درستی صورت نگیرد، تقویم در پیاده سازی دچار ضعف می باشد!!

مواردی که در بالا ذکر شد، براساس تجربیات و تست های انجام گرفته توسط بنده بر روی فارسی ساز ها و تقویم های مختلف می باشد.توجه به این نکته ضروری است که همه فارسی ساز ها و تقویم های شمسی ای که برای شیرپوینت ارائه شده اند، لزوماً نیازی به پوشش همه موارد فوق ندارند.موارد فوق صرفاً برای آگاهی شما دوستان و راهنمایی در انتخاب صحیح شما می باشد و ممکن است برخی از موارد فوق در انتخاب فارسی ساز، برایتان مهم باشند یا نباشند!!

اگر دوستان علاوه بر موارد فوق اطلاعات و تجربیات دیگری در این زمینه دارند جهت اطلاع سایرین در قسمت نظرات همین پُست مطرح کنند.

اگر مطلب این پُست مفید بود به آن "رای" دهید و اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش "نظرات" مطرح کنید.

پاسخ دهید