MOSS 2009 / SharePoint Server 14

در ماههای اخیر بحث های مختلفی در مورد نسخه بعدی شیرپوینت مطرح شده است. اینطور که قرار هست در کنفرانس شیرپوینت ۲۰۰۹ مطرح شود، نسخه بعدی شیرپوینت نسخه ۲۰۰۹ یا ۱۴ خواهد بود که به همراه Office 14 عرضه خواهد شد. آفیس ۱۴ نسخه بعدی محصول آفیس مایکروسافت می باشد و اینطور که مایکروسافت قول داده قرار هست تا به همراه وبندوز ۷ در اواخر سال ۲۰۰۹ عرضه شود! میشه به طور کلی این نتیجه رو گرفت که مایکروسافت تصمیم داره برای اواخر سال ۲۰۰۹ نسخه های جدید محصولاتش رو یکجا عرضه کنه! که این موضوع شامل حال شیرپوینت هم خواهد شد.البته امکان داره نسخه CTP شیرپوینت جهت بررسی بیشتر، اواسط سال ۲۰۰۹ در اختیار کارشناسان قرار بگیره!

برخی قابلیتهای شیرپوینت ۲۰۰۹ در سایت ها و وبلاگهای مختلف مطرح شده که به طور خلاصه بهشون اشاره میکنم :

۱- فقط پشتیبانی از سیستم های ۶۴ بیتی!
۲- پشتیبانی از تکنولوژی سیلورلایت (Silverlight) و Ajax در رابط کاربری (User Interface) و وب پارت ها
۳- پشتیبانی پیشرفته و بهتر از لیستهای با حجم اطلاعاتی بسیار بالا
۴- پشتیبانی و Integrate شدن با محصول Groove مایکروسافت
۵- استفاده از Ribbon Interface معروف (که در مجموعه آفیس ۲۰۰۷ از آن استفاده شده) به عنوان Web Interface پیش فرض شیرپوینت ۲۰۰۹ و همچنین استفاده از آن در منوهای شیرپوینت ۲۰۰۹!!

و مورد آخر که بیل گیتس در بخشی از سخنرانی خود در کنفرانس ۲۰۰۸ بهش اشاره کرده بود، بهبود و ارتفاء معماری لیست های شیرپوینت دراین نسخه می باشد.این بهبود بیشتر در ارتباط لیست ها و Integrate شدن انعطاف پذیر تر آنها با سیکوئل (SQL) می باشد.
موفق باشید.

پاسخ دهید