Setup SharePoint Server 2007 on Virtual PC 2007 – Step by Step

 

در انجمن های سایت و همچنین وبلاگهای شیرپوینتی بحثهای زیادی در زمینه های مختلف شیرپوینت مطرح شده، احساس کردم خوبه در یک مقاله روش نصب شیرپوینت رو در محیط Virtual PC برای افرادی که تصمیم دارند کار با شیرپوینت رو شروع کنند و یا علاقمندند که شیرپوینت رو جهت فعالیت های شخصی و یا برنامه نویسی بر روی PC و یا Laptop شخصیشون نصب کنند، تشریح کنم. به همین دلیل من در این مقاله روش نصب رو به صورت مرحله به مرحله براتون توضیح میدم. در پایان اگر سوال یا مشکلی بود، مطرح کنید .

قبل از هر جیزی ما نیاز به ابزارهای زیر برای نصب شیرپوینت در یک محیط مجازی یا Virtual داریم :(محیطهای مجازی که میتوان شیرپوینت رو بر روی آن نصب کرد Virtual PC 2007 و VMWare می باشند. نصب VPC راحت و سریعتر انجام میشه ولی نصب VMWare نیاز به جزئیات بیشتری داره. به همین دلیل من در این مقاله محیط VPC رو انتخاب کرده ام. اگر در مورد پیاده سازی در محیط VMWare هم سوالی داشتید می تونید با من مکاتبه کنید)

  1. نرم افزار Microsoft Virtual PC 2007
  2. نرم افزار Microsoft Office SharePoint Server 2007
  3. نرم افزار SQL Server 2005 Express or Enterprise
  4. Microsoft Windows Server 2003 Enterprise
  5. NET Framework 2.0
  6. NET Framework 3.0

گام اول – نصب و تنظیم  Virtual PC 2007

فرض می کنیم شما یک PC با ویندوز XP یا Vista دارید. پس از دانلود Microsoft Virtual PC 2007 آنرا مانند سایر نرم افزارها نصب کنید.پس از اتمام عملیت نصب، از منوی Programs گزینه Microsoft Virtual PC را کلیک کنید. تا کنسول برنامه باز شود. بر روی گزینه New کلیک کنید تا پنجره خوش آمدگویی باز شود. دکمه Next را کلیک کنید.(شکل ۱)

1

گزینه اول یعنی Create a Virtual Machine را انتخاب و next را کلیک کنید.

پنجره زیر باز شده و نامی را برای ماشین مجازی وارد کنید به عنوان مثال Win2003 Server .بر روی next کلیک کنید.

2

در پنجره باز شده (شکل زیر) سیستم عاملی که می خواهید بر روی این ماشین مجازی نصب کنید را انتخاب نمایید.( برای نصب شیرپوینت ما نیاز به نصب ویندوز ۲۰۰۳ سرور داریم.)

3

windows server 2003 را انتخاب کنید و next را کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود. در این پنجره مقدار فضای حافظه ای از RAM که تصمیم دارید برای این ماشین مجازی اختصاص بدید رو مشخص کنید.مقدار پیش فرض ۲۵۶ مگابایت هست. من مقدار ۱۵۰۰ مگابایت از کل ۲۸۷۰ مگابایت سیستم رو اختصاص دادم. ( شکل زیر)

4

پس از کلیک بر روی next پنجره ای باز شده و در آن گزینه A New Virtual Hard Disk را برای ساخت فضای هارد دیسک جدید انتخاب نمایید.next را کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :

5

در پنجره فوق، شما می توانید فضایی از هارد دیسک را برای این ماشین مجازی اختصاص دهید. مقدار ماکزیمم ۱۳۰ گیگابایت می باشد. پیشنهاد می کنم مقدار ۱۵ گیگابایت را برای این منظور انتخاب کنید.چون ممکن است نیاز به توسعه سرور مجازی داشته باشید. البته این مقدار رو بعداً هم میتونید افزایش بدید. بر روی next کلیک کنید تا پنجره Completing به صوت زیر نمایش داده شود.

 6

دکمه Finish را برای اتمام ساخت ماشین مجازی جدید، کلیک نمایید. کنسول اصلی برنامه شامل ماشین مجازی جدید شما خواهد شد.

7

گام دوم – نصب ویندوز ۲۰۰۳ سرور بر روی ماشین مجازی

پس از نصب برنامه VPC حال باید ویندوز ۲۰۰۳ را بر روی آن نصب کنیم. ابتدا از کنسول برنامه VPC گزینه Start را انتخاب نمایید تا ماشین مجازی راه اندازی شود. سپس  CD یا DVD ویندوز ۲۰۰۳ سرور اینترپرایز را بر روی PC خود که به آن host می گوییم، قرار دهید. به طور خودکار ماشین مجازی با CD ویندوز خود را بوت می کند و وارد محیط نصب ویندوز سرور می شود.

نکته : اگر شما نسخه Image با فرمت .ISO از ویندوز ۲۰۰۳ سرور هم داشته باشید، میتوانید با انتخاب گزینه CD از منو و انتخاب Capture an ISO Image و سپس مسیر فایل ISO ، ماشین مجازی را با این فایل image بوت و ویندوز را نصب کنید.

حال عملیات نصب ویندوز را مانند سایر ویندوزها در ماشین مجازی ادامه دهید. پس از تکمیل شدن عملیات نصب ویندوز سرور ۲۰۰۳ وارد گام بعدی شوید.

گام سوم – نصب و راه اندازی IIS

پس از نصب ویندوز و تکمیل عملیات نصب، حال اولین کاری که باید انجام دهید، نصب Internet Information Service یا IIS می باشد. برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید :

۱- از منوی start وارد all programs شده، سپس Administrative Tools و سپس گزینه Configure Your Server Wizard را کلیک کنید.شکل زیر نمایش داده می شود :

image

۲- گزینه next را کلیک کنید و در پنجره بعد Next را کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود، گزینه Application Server را انتخاب و next را بزنید.

 image

۳- در صفحه بعد گزینه Enable ASP.NET را انتخاب کنید و Next را ۲ بار فشار دهید.

image

۴- در انتها هم CD ویندوز سرور ۲۰۰۳ را جهت نصب IIS و اتمام عملیات نصب قرار دهید.

 

گام چهارم – نصب NET Framework 2.0 و NET Framework 3.0

برای نصب شیرپوینت شما نیاز به Framework 2.0 بر روی ویندوز سرور دارید. برای اینکه بتوانید از امکانات WWF(Windows Workflow Foundation) و ASP.NET استفاده کنید، نیاز به نصب Framework 3.0 دارید. برای اینکار مراحل زیر را اجرا کنید :

۱- با استفاده از CD حاوی Framework 2.0,3.0 ابتدا فایلها را بر روی ماشین مجازی کپی نمایید و سپس فایل Setup.exe مربوط به Framework 2.0 را اجرا کنید.

نکته : اگر نیاز دارید تا فایلها را از روی PC خود یا ماشین Host بر روی ماشین مجازی کپی کنید، باید از طریق منوی Settings ماشین مجازی وارد قسمت Shared Folders شوید و از طریق آن فایلهای خود را با ماشین مجازی اشتراک بگذارید و در آنجا کپی نمایید.

۲- پس از اتمام عملیات نصب Framework 2.0 حال Framework 3.0 را نصب نمایید.

image

۳- پس از اتمام عملیات نصب هر دو Framework گزینه Exit را انتخاب نمایید و وارد گام بعد شوید.

 

گام پنجم – فعال سازی ASP.NET 2.0 Web Service Extensions در محیط IIS

از منوی Start وارد Run شده و تایپ کنید inetmgr و سپس Enter را بزنید.

حال وارد محیط IIS شده اید. از ستون سمت چپ، گزینه Internet Information Service را باز کنید، سپس نام ماشین را باز کنید و بر روی Web Service Extensions کلیک کنید. با اینکار شکلی مانند شکل زیر را مشاهده خواهید کرد.

از ستون سمت راست، بر روی ASP.NET v2.0.50727 کلیک نمایید. حال دکمه Allow را کلیک کنید.

 iis

گام ششم – نصب SQL Server 2005

پس از اتمام مراحل نصب فوق، حال شما باید SQL Server را به عنوان نرم افزار مدیریت بانک اطلاعاتی شیرپوینت نصب کنید.

بر حسب اینکه نیاز به کدام Feature ها و قابلیت های SQL برای محیط شیرپوینت خود دارید، می توانید نسخه های Express یا Enterprise را نصب کنید.

اگر نیاز به استفاده از قابلیت های Reporting Service و Analyze Service و Replication و … دارید، نسخه Enterprise را نصب کنید. در غیر اینصورت نسخه Express را نصب نمایید که به صورت رایگان از آدرس زیر قابل دانلود است :

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=220549b5-0b07-4448-8848-dcc397514b41&displaylang=en

سرویس پک ۳ این نسخه رو هم از آدرس زیر می تونید دانلود کنید :

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3181842A-4090-4431-ACDD-9A1C832E65A6&displaylang=en

یا می تونید هر دو مورد فوق رو یکجا و از آدرس زیر دانلود کنید :

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=B448B0D0-EE79-48F6-B50A-7C4F028C2E3D&displaylang=en

اگر نیاز به کنسول مدیریتی SQL Server داشتید اونرو از آدرس زیر دانلود و نصب کنید :

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=C243A5AE-4BD1-4E3D-94B8-5A0F62BF7796&displaylang=en

پس از نصب SQL Server و اتمام عملیات نصب وارد گام بعدی شوید.

 

گام هفنم – نصب Microsoft Office SharePoint Server 2007

DVD یا CD حاوی MOSS 2007 رو داخل درایو قرار دهید و آنرا در محیط ماشین مجازی مشاهده خواهید کرد.

پنجره ای جهت شروع مراحل نصب باز خواهد شد و از شما License شیرپوینت را درخواست می کند. آنرا وارد کنید و Next را کلیک کنید :

image

موافقت خود را با انتخاب گزینه I accept the terms of agreement اعلام و Continue را کلیک کنید.

در پنجره بعدی، گزینه Advance را به عنوان روش نصب انتخاب نمایید :

image

در صفحه بعد و در قسمت Server Type گزینه اول یا Complete را انتخاب نمایید و دکمه Install Now را کلیک کنید :

image

حال شیرپوینت ۲۰۰۷ بر روی سرور شما نصب خواهد شد. پس از اتمام عملیات نصب، شکل زیر را مشاهده خواهید کرد :

image

با بستن پنجره فوق پنجره دیگری به نام SharePoint Products and Technology Configuration جهت انجام تنظیمات نصب شیرپوینت مانند شکل زیر باز خواهد شد :

image

با زدن دکمه Next پیغام هشداری به صورت زیر جهت Reset شدن ۳ سرویس ویندوز در حین تنظیمات به شما نمایش داده می شود، Next را جهت ادامه عملیات فشار دهید :

image

در پنجره بعدی ، Connect to a Server Farm ، گزینه No,I want to Create a new Server farm را انتخاب نمایید.

 image

در پنجره بعدی قسمت مربوط به تنظیمات SQL Server و دیتابیس را مشاهده خواهید کرد. شکل زیر :

conf1

در قسمت Database Server نام سرور دیتابیس را وارد کنید. همان Instance Name مربوط به SQL می باشد. به عنوان مثال Server1\SQLEXPRESS . در قسمت Database Access Account هم Username و Password سرور دیتابیس رو وارد کنید. در اینجا Account مدیر سرور یا Administrator را وارد نمایید.

دکمه Next را کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :

conf2

در قسمت Specify Port Number می توانید عددی برای پورت سایت Central Administration وارد کنید. این عدد باید بین ۱ تا ۶۵۵۳۵ باشد. می توانید از پورت پیش فرض انتخاب نمایید و این قسمت را بدون تغییری با انتخاب Next نکمیل کنید.Security Settings را همان NTLM انتخاب نمایید.

در پنجره بعدی گزینه Next را جهت تایید انتخاب ها کلیک نمایید.

پس از آن ، Configuration ، مراحل خود را از ۱ تا ۹ تکمیل خواهد کرد و پس از اتمام درست و کامل ۹ مرحله پیغام Configuration Successful را مشاهده خواهید کرد.

حال دکمه Finish را جهت تکمیل مراحل نصب شیرپوینت کلیک نمایید.

خُب، خسته نباشید… مراحل نصب شیرپوینت بر روی ماشین مجازی به پایان رسید. قبل از شروع به هر کاری و اعمال تغییرات در محیط مجازی بهتره یک نسخه پشتیبان از هارد ماشین مجازی بگیرید. برای اینکار وارد آدرس هارد ماشین مجازی که در گام اول آنرا ایجاد کرده بودید، شوید و سپس فایل Win2003 Server Hard Disk.vhd را کپی و بر روی یک DVD و یا درایو دیگری از هارد ذخیره نمایید.

نکته : اگر نیاز به نصب Windows SharePoint Services 3.0 به جای MOSS 2007 داشتید، می تونید نرم افزار اونرو از آدرسهای زیر دانلود کنید و سپس مانند مراحل گام هفتم  آنرا نصب نمایید :

 

موفق باشید.

پاسخ دهید