How to create SharePoint 2010 list forms using InfoPath 2010

همانطور که تاکنون در وبلاگها و سایتهای مختلف مطالعه کرده اید، شیرپوینت ۲۰۱۰ بسیاری از مشکلات و محدودیتهای موجود در شیرپوینت ۲۰۰۷ را برطرف کرده و حتی در خیلی از بخشها امکانات جدیدتری را در اختیار کاربران قرار داده است.

یکی از قابلیتهای مهم و پرکاربردی که در این نسخه بهیود یافته، ارتباط شیرپوینت ۲۰۱۰ با محصولات آفیس ۲۰۱۰ در سطح پیشرفته تر میباشد. به طوری که شما به راحتی میتوانید انواع فرمها، جریانهای کاری و … را در محصولات آفیس ۲۰۱۰ طراحی و در شیرپوینت ۲۰۱۰ استفاده کنید.

در ادامه مطالب وبلاگم تصمیم دارم تا به صورت قدم به قدم چند نمونه از این ارتباطات را به شما دوستانم آموزش بدم تا بیشتر از پیش با توانایی های محصولات ۲۰۱۰ مایکروسافت آشنا شوید.

اگر به خاطر داشته باشید، در شیرپوینت ۲۰۰۷ طراحی و ساخت صفحات ورود اطلاعات یا همان NewForm ها در لیست ها سخت بود و انعطاف پذیری لازم را نداشت. برای تولید این فرمها باید آنها را در شیرپوینت دیزاینر لود می کردید و با استفاده از قالب های Custom List Form و یا List Form آنها را در صفحات ایجاد میکردید. اینکار محدودیت بسیاری داشت و اگر یک زمان نیاز به ورود اطلاعات به صورت پشت سرهم داشتید میبایست برای هر بار صفحه NewForm را باز و مجددا اطلاعات را ثبت میکردید.

در شیرپوینت ۲۰۱۰ تمام موارد فوق به شکل و شیوه جدیدتری و با استفاده از ابزار InfoPath 2010 به صورت منعطف تری قابل پیاده سازی است.

در این پست نحوه طراحی و تولید فرمهای ورود اطلاعات و همچنین ثبت پشت سر هم اطلاعات در لیست های شیرپوینت را توسط Repeating Table ایجاد شده در فرم اینفوپث! برای شما دوستانم تشریح میکنم.

۱- فرض کنید یک سایت شیرپوینتی ۲۰۱۰ با آدرس http://SpSrv:2010 داریم.این سایت شامل ۲ لیست اطلاعاتی خواهد بود. یکی لیست Products یا محصولات برای نگهداری محصولات شرکت و دیگری لیست "اطلاعات مشتریان" که اطلاعات مشتریان را از طریق فرمی که در ادامه طراحی خواهیم کرد در آن ثبت میکنیم.

۲- ابتدا وارد سایت شیرپوینتی شوید و یک لیست با نام Products ایجاد کنید. آیتمهای زیر را به عنوان محصولات شرکت وارد کنید :

12

۲- حال InfoPath 2010 را باز کنید و از منوی File بخش New گزینه SharePoint List را کلیک کنید.(شکل زیر)

Untitled

۳- پنجره Data Connection Wizard باز شده و آدرس سایت را در آن وارد کنید و دکمه Next را کلیک کنید. (شکل زیر)

2

۴- در پنجره بعدی در قسمت Create a New SharePoint List نام لیست جدید را برای ایجاد وارد کنید. نام لیست "اطلاعات مشتریان" میباشد. دکمه Next را کلیک کنید. (شکل زیر)

3

۵- در پنجره نهایی، گزینه Manage Multiple list items with this form را انتخاب کنید و دکمه Finish را جهت ایجاد لیست مورد نظرمان کلیک کنید. (شکل زیر)

4

۶- اکنون وارد بخش طراحی فرم ورود اطلاعات خواهید شد. در منوی سمت راست یا Fields ، ستونهای پیش فرض ایجاد شده برای لیست را مشاهده میکنید. ما نیاز داریم تا ستونهای جدیدی با خصوصیات زیر برای لیستمان ایجاد کنیم. اینکار را با کلکیک بر روی گزینه Add Fields در پایین منو انجام دهید. ( نام فیلد Title را با دوبار کلیک به "نام مشتری" تغییر دهید.)

 

نام فیلد

نوع

نام شرکت Single Line of Text
تلفن تماس Single Line of Text
شهر Choice
خرید داشته ؟ Yes/No
نام محصول Lookup allow multiple Selection

 

پس از ایجاد ستونها منوی Fields به صورت شکل زیر خواهد بود:

5

۷- اکنون ستونهای فرم ورود اطلاعات در وسط صفحه را پاک کنید . وارد منوی Layouts از Ribbon بالای صفحه شوید. در سمت چپ از گزینه Change To استفاده و مورد Repeating Table را انتخاب کنید :

15

۸- از منوی Fields ستونهای مورد نظر را بکشید و به داخل باکس Repeating Table در فرم اطلاعاتی بندازید! حال میتوانید از گزینه های طراحی فرم رنگ بندی مورد علاقه خود را بر روی فرم اعمال کنید. فرم شما چیزی شبیه شکل زیر خواهد بود :

6

۹- خب کار طراحی فرم تمام شد! وارد منوی File شوید و از بخش Info گزینه Quick Publish را کلیک کنید.

7

پس از تکمیل عملیات Publish لیست شما آماده ثبت اطلاعات خواهد بود. (پیغام زیر)

8

۱۰- با کلیک بر روی Open the SharePoint list in the browser لیست ایجاد شده را باز کنید.

۱۱- گزینه Add New Item از لیست "اطلاعات مشتریان" را کلیک کنید. شکل زیر را مشاهده خواهید کرد :

9

همانطور که مشاهده میکنید، این فرم دارای یک دکمه Insert Item است! بله، این گزینه به شما کمک خواهد کرد هر چند تا رکورد که علاقمند هستید را از طریق همین فرم وارد و در لیست ثبت نمایید!

10

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید من دو رکورد اطلاعاتی مختلف را از طریق یک فرم وارد و ثبت کردم :

13

خب خسته نباشید! اکنون به راحتی میتونید ترکیبهای مختلف رو در فرمهای InfoPath ایجاد کنید و به عنوان فرم ورود اطلاعات لیستهای شیرپوینت استفاده کنید. از این بهتر نمیشه! 😉

در پُست بعدی در مورد امکانات بسیار جذاب Visio 2010 و ارتباطش با شیرپوینت مطالبی رو آموزش خواهم داد.

شاد و موفق باشید.

پاسخ دهید