همه چیز درباره بهینه سازی موتورهای جستجو در شیرپوینت ۲۰۱۳ Search Engine Optimization in SharePoint 2013–SEO

سلام دوستان

همانطور که مطلع هستید امکانات جدید و متفاوتی به نسخه ۲۰۱۳ شرپوینت اضافه شده است. تلاش خواهم کرد در پست های مختلف درباره این امکانات جدید در وبلاگم مطالبی رو نگارش کنم.

یکی از امکانات جدیدی که به شرپوینت ۲۰۱۳ اضافه شده ، امکان بهینه سازی شیرپوینت برای دسترسی موتورهای جستجو (SEO) به محتویات سایت و صفحات میباشد. این امکان در همه سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها به گونه های مختلفی وجود دارد و مایکروسافت در نسخه ۲۰۱۳ شرپوینت این قابلیت را به صورت یک امکان ویژه قرار داده است.

قابلیت Search Engine Optimization یا SEO در سایت های انتشار یا Publishing شرپوینت ۲۰۱۳ به صورت خودکار فعال می شود و معمولاً برای سایت هایی که روی اینترنت قرار خواهند گرفت یا Public-Facing هستند اهمیت بالایی دارد.

در تصویر زیر لینک مربوط به فعال کردن SEO در صفخات شیرپوینت ۲۰۱۳ را مشاهده می کنید :

Edit-SEO-Properties

با کلیک بر روی لینک فوق، صفحه تعریف خصوصیات SEO برای صفحه مورد نظر نمایش داده میشود. در این صفحه میتوانید مقادیر SEO را برای صفحه وارد کنید. این مقادیر عبارتند از :

  • Name
  • Title
  • Browser Title
  • Meta Description
  • Meta Keywords
  • Exclude from Internet Search Engines

همچنین در سطح Site Collection امکان تنظیم SEO  نیز وجود دارد این تنظیمات در سطح مجموعه سایت به شما امکان تعریف Meta tag های سایت، تنظیم ابزارهای وب مستر موتورهای جستجو و سرویس های Analytics را میدهد.

New-Picture-144

با استفاده از امکانات SEO در شرپوینت ۲۰۱۳ میتوانید آدرس های صفحات یا URL ها را به صورت SEO-Friendly برای دسترسی بهتر موتورهای جستجو به اطلاعات سایتتان کوتاه و تغییر دهید. اینکار برای افزایش Rank یا رتبه سایت شما بسیار مفید است.

New-Picture-162

شرپوینت ۲۰۱۳ به صورت خودکار و روزانه Sitemap سایت شما را به صورت XML تولید میکند و شما امکان تنظیم و تغییر آنرا به همراه افزودن فایل robots.txt در شرپوینت ۲۰۱۳ دارید که از طریق تنظیمات سایت و بخش Search Engine Sitemap Settings قابل دسترس میباشد. شرپوینت ۲۰۱۳ برای تولید XML-Sitemap از یک job مجزا به نام Search Engine Sitemap job استفاده می کند.

تنظیمات XML از طریق این آدرس قابل دسترس است :

layouts/15/XmlSiteMapSettings.aspx_

نکته آخر اینکه امکان SEO از طریق Feature با نام SearchEngineOptimization با ID زیر در سطح سایتهای Publishing فعال میشود :

۱۷۴۱۵B1D-5339-42F9-A10B-3FEF756B84D1

تلاش داشتم تا مقاله کاملتری برای شما نگارش کنم اما در حین نگارش با مقاله بسیار مفید مایکروسافت با عنوان Optimizing SharePoint Server 2013 websites for Internet search engines  برخورد کردم که به صورت جامع و کاربردی نحوه SEO سایتهای شرپوینت ۲۰۱۳ را توضیح داده است. این مقاله رو از آدرس زیر می توانید دانلود کنید :

 

موفق باشید. Smile

پاسخ دهید