آیا مایکروسافت در ایران نماینده رسمی برای محصولات سازمانی دارد؟

دوستان سلام،

امیدوارم سال جدید رو با سلامتی و موفقیت شروع کرده باشید. یکی از سئوالاتی که اخیراً سازمانها و مشتریان به واسطه فعالیت تخصصی بنده در حوزه محصولات مایکروسافت به خصوص شیرپوینت، مطرح می کنند، بحث وجود نماینده یا نمایندگی رسمی مایکروسافت برای شیرپوینت و دیگر محصولات مایکروسافت در ایران است. تصمیم گرفتم در این باره و روشن شدن اذهان این عزیزان و علاقمندان مطلبی را در این پست نگارش کنم.

همانطور که مطلع هستید بحث عدم ارائه نمایندگی توسط مایکروسافت به شرکتهای ایرانی به سالهای قبل تر و از زمان شروع تحریم های امریکا علیه کشور عزیزمان ایران باز می گردد. این تحریم های مایکروسافت به دو علت صورت گرفت یکی تحریم کلی و مالی غرب و امریکا علیه ایران و دیگری عدم رعایت حقوق کپی رایت نرم افزار در ایران.

پس از توافقات انجام شده بین ایران و کشورهای غربی و آمریکا در اواخر سال ۹۴، تحریم ها براساس توافق در حال برداشته شدن هستند اما در حوزه نرم افزار و خدمات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات هنوز عملیاتی نشده است و یا هنوز شرکتهایی مانند مایکروسافت ورودشان به ایران را قطعی نکرده اند. مطمئناً مایکروسافت برنامه ای برای ورود به بازار ایران دارد، اما زمان آن مشخص نیست! این موضوع با سفر توماس مدنی مدیر فروش جهانی مایکروسافت در ایران در آبان ماه سال ۹۴ برای بررسی بازار ایران رنگ و بوی قوی تری به خود گرفت.

البته مایکروسافت فعلاً به جهت فروش گوشی های هوشمند خود از روشهایی وارد بازار ایران شده است و تعدادی از شرکتهای حوزه موبایل ادعای نمایندگی رسمی مایکروسافت را دارند، (این موضوع هم توسط دوستان ما در سایت وینفون با دلیل و مدرک بررسی و منتفی شد) اما هنوز چیزی به صورت رسمی روی کاغذ و یا حتی از طریق مایکروسافت اعلام نشده است.

در حوزه نرم افزارهای سازمانی به خصوص شیرپوینت و ERP نیز وضع به همین صورت است ، هنوز به صورت رسمی نه شرکتی معرفی شده و نه این مجوز از طرف مایکروسافت به شرکتی در ایران داده شده است! بنده به واسطه نوع فعالیت شغلی با شرکتهای نرم افزاری و آی تی بسیار قدرتمند و بزرگی در ایران ارتباط دارم و هیچکدام آنها حتی با توجه به اینکه در حوزه محصولات سازمانی و ERP مایکروسافت چه در ایران و چه در امارات فعالیت های زیادی انجام داده اند، اجازه استفاده از کلمه پارتنری مایکروسافت در ایران را به خود نمی دهند!

مطمئن باشید اگر این مورد و مورد قبلی برای اعطای نمایندگی به شرکتهای ایرانی توسط مایکروسافت در هر لحظه ای صورت گیرد، مایکروسافت به صورت رسمی این موضوع را رسانه ای خواهد کرد، چون این موضوع اتفاق بسیار بزرگ در تعاملات تجاری مایکروسافت با ایران خواهد بود.

و در نهایت اینکه اگر شرکتی در ایران، این عنوان را به هر روشی با خود یدک می کشد از آن شرکت مدارک PartnerCertificate و Authorization مایکروسافت صرفاً برای کشور ایران (IRN-Iran)، نه عراق (IRQ-Iraq) ، امارات (UAE) و یا دیگر کشورها را خواستار شوید.

جهت اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم به این مطالب نیر رجوع کنید :

http://toranji.ir/?p=925758

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940630001179

http://winphone.ir/microsoft-has-representation-in-iran/

موفق باشید.

پاسخ دهید