گرفتن نسخه پشتیبان و بازگردانی آن (بخش اول)

با توجه به اینکه SharePoint به عنوان یک ابزار قوی و فوق العاده برای مدیریت اطلاعات در سازمانها تلقی می شود، بعد از نصب و راه اندازی آن در محیط های اجرایی مشاهده می شود که اطلاعات ذخیره شده در آن روز به روز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. خوب به نظرتان چطور می توان از این اطلاعات محافظت نمود؟

بله درست است با گرفتن نسخه پشتیبان می توان آنها را از بروز حوادث احتمالی نجات داد. به نظر من یک مدیر شرپوینت باید این کار را در الویت کارهای خود قرار داده و با طراحی و برنامه ریزی درستی برای این کار اقدام به گرفتن نسخه پشتیبان با زمان بندی مناسب نماید.

در این مقاله قصد دارم تا در مورد روش های مختلف گرفتن نسخه پشتیبان و بازیابی کردن آنها با استفاده از ابزارهای شرپوینت و روش های MS SQL و همچنین با استفاده از ابزارهای جانبی دیگر برایتان توضیح دهم.

چه اطلاعاتی نیاز به حفاظت شدن دارند؟

این سوال رو می شه این طور مطرح نمود که ما چه اطلاعاتی را نیاز داریم که از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنیم تا در مواقع حساس برای بازگرداندن، بتوانیم از آنها استفاده نماییم؟

برای پاسخ به این سوال می شه این طور گفت که اطلاعات مربوط به SharePoint در جاهای مختلفی از دیتابیس نگهداری می شوند. و روش های مختلفی برای Backup گرفتن و Restore نمودن اطلاعات در SharePoint وجود دارند، که در صورت مواجه شدن با اتفاقات احتمالی باید تشخیص دهیم که چه روشی را بکار گیریم تا بهترین نتیجه را بگیریم. به عنوان مثال برای بازیابی اسناد پاک شده از مخازن اسناد، اشتباه است که بخواهیم یک سایت را Restore کنیم و باید از امکانات بازیابی در سطح مخازن اسناد استفاده کنیم.

دیتابیس های SharePoint

برای اینکه درک بهتری از ساختار ذخیره سازی اطلاعات در SharePoint داشته باشید، باید بدانید که تمام اطلاعات سایت های SharePoint در دیتابیس SQL نگهداری می شوند. این اطلاعات شامل داده ها، اطلاعات پیکره بندی و سفارشی سازی هایی می باشند که توسط کاربران انجام می شود.

SharePoint از انواع مختلفی از دیتابیس ها که بصورت Table های جداگانه می باشند، بسته به این که WSS یا MOSS باشد استفاده می نماید.

بانک اطلاعاتی

محتوا

Content Databases (MOSS and WSS)

تمام اسناد، اخبار، لینک ها، تقویم ها، تماس ها و تمام وب پارتها و تنظیمات مربوطه و تمامی سفارشی سازی هایی که توسط SharePoint Designer بر روی سایت ها انجام می شود.

Config Database (MOSS and WSS)

اسامی تمام Team Site ها و پیکره بندی مربوط به آنها، همه مجموعه سایت ها و پورتال ها و تمامی پیکره بندی های عمومی که بر روی سرور SharePoint انجام شده است.

SSP Content Database (MOSS Only)

تنظیمات مربوط به Excel Service ، Audience groups و تمام اطلاعات مربوط به پروفایل اشخاص که بصورت دستی وارد شده و یا از AD، LDAP و یا منابع BDC وارد شده اند. و تمام تنظیمات مربوط به ایندکس و جستجوی اطلاعات.

My Site Content Database (MOSS Only)

تمام محتویات شخصی مربوط به کاربران که در My Site نگهداری می شود.

v      این نکته را به یاد داشته باشید که SharePoint ممکن است بیش از یک Content Database داشته باشد و در هنگام backup گرفتن مطمئن شوید که از تمامی آنها backup گرفته اید.

فایل های SharePoint

اگر از تمامی دیتابیس ها بدرستی Backup گرفته باشید قادر خواهید بود تا همه داده ها و پیکره بندی های مربوطه را که در بالا به آنها اشاره شد بازیابی نمایید. اما زمانیکه کل سرور به دلایلی با خرابی مواجه شده باشد باعث از بین رفتن اطلاعات SharePoint خواهد شد که برخی از این اطلاعات در فایل های سیستمی موجود می باشند. همانطور که می دانید انواع مختلفی از سرورهای شرپوینتی را می توانیم در یک ساختار فارم داشته باشیم که هر کدام نقش های مختلفی را به عهده دارند:

ü       سرور Front-End : سرور شرپوینتی که مسئولیت پاسخ دهی به درخواست های کاربران را دارد و می تواند به عنوان یک یا چند نقش مختلف را داشته باشد.

ü       سرور Back-End  : سروری که دیتابیس SQL را اجرا می کند. (SQL Express or MS SQL Server)

اگر شما از سرورهای مجزا برای سرویس های وب و دیتابیس استفاده می کنید، باید دقت کنید که در زمان گرفتن Backup از هر دوی آنها نسخه Backup تهیه کنید که هر دو سرور دارای اطلاعات اساسی شرپوینت می باشند.

همانطور که در بالا دیدید، تمام اطلاعات در سرور Back-End (SQL Server) نگهداری می شوند و سرور Front-End نیز شامل اطلاعاتی است که نشان می دهد که چه نقش هایی در فارم شرپوینت وجود دارند. این نقش ها را در زیر می توانید مشاهده کنید:

Front-End Role

Data Stored in the File System of This Server

Web

General SharePoint binary filesDefault site definitions, CSS files and WSS themesCustomized site definitionsCustomized CSS filesCustomized WSS themesCustomized Web Part filesCustomized IIS Metabase settings, including virtual servers

Search

General SharePoint binary filesCopy of Index files (used by the search engine)

Index

General SharePoint binary filesIndex files generated by the crawler process

Excel Services

General SharePoint binary files

Central Administration

General

v      از جدول بالا می توان نتیجه گرفت که سروری که نقش Web را دارد می تواند مهمتر از بقیه باشد، بخصوص زمانیکه شما تغییرات و سفارشی سازی زیادی در محیط شرپوینت انجام داده باشید. اگر این اطلاعات از بین بروند در صورتیکه نسخه پشتیبان از آن را نداشته باشید برای بازگرداندن تمام تغییرات انجام شده باید آنها را بصورت مستند داشته باشید.

v      اگر سرور Search دچار خرابی گردد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد چون با نصب دوباره شرپوینت، فایل های ایندکس از سرور ایندکس دوباره کپی خواهند گردید.

v      اگر سرور ایندکس دچار خرابی گردد، تا حدودی با مشکل مواجه خواهید شد، چون در صورت نداشتن پشتیبان و با وجود حجم زیاد اطلاعات، زمان زیادی را باید صرف ایندکس نمودن فایل ها نمایید که در طول این مدت کاربران نمی توانند از سرویس جستجو استفاده نمایند.

v      اگر سرویس اکسل و یا Central Administration دچار خرابی گردد، با نصب دوباره SharePoint می توانید آنها را بازگردانید چون هیچ اطلاعاتی بر روی آنها وجود ندارد.

روش های گرفتن نسخه پشتیبان

همانطور که در ابتدا گفته شد روش ها و ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند. در این قسمت به ابزارهایی را که خود شرپوینت در اختیار می گذارد اشاره می کنم:

§         STSADM : گرفتن نسخه پشتیبان و بازیابی از مجموعه سایت ها بطور کامل.

§         Central Administration : گرفتن نسخه پشتیبان از کل محیط شرپوینت و یا Web Application ها بطور کامل.

پاسخ دهید