مروری بر قابلیت های Microsoft SharePoint2010

SharePoint2010_logo نرم افزار شرپوینت ۲۰۱۰ این روزها سرو صدای زیادی بر پا کرده است، مخصوصا در زمان برگزاری کنفراس شرپوینت ۲۰۱۰ که بسیاری از امکانات مهیج آن نیز به نمایش گذارده شد!

مایکروسافت زحمت زیادی روی نسخه جدید این محصول کشیده، بطوریکه واقعا بعد از سه سال از انتشار نسخه قبلی آن، می توان انتظار داشت که تغییرات بسیار مهم و نیز تاثیرگزاری در آن رخ داده باشد. البته در حال حاضر نسخه بتای آن بصورت اختصاصی منتشر شده و مطمئنا تا زمان انتشار نسخه اصلی، این محصول دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. ولی خوب بد نیست که با یکسری از قابلیت های جدید این محصول مایکروسافت آشنا بشویم تا ببینیم که چقدر کارکردن با آن ساده تر شده و سرویس های جدیدی به آن افزوده گردیده است.

۱٫ رابط کاربری در نسخه جدید بصورت کامل مجددا پیاده سازی شده است. در ظاهر جدید سعی شده است که زیبایی و سرعت در کنارهم حفظ شده و محیطی راحت و سریع را در اختیار کاربر قرار دهد. اگر دقت کرده باشید یکی از معضلاتی که در نسخه ۲۰۰۷ وجود دارد تعداد زیاد کلیک برای انجام عملیات های مختلف بود که در نسخه جدید، بسیار تعداد آن کاهش یافته.

مورد دیگر استفاده از نوارهای ابزار Ribbon است که برای اولین بار در مجموعه محصولات Office استفاده شد، حالا این قابلیت با استفاده از تکنولوژی AJAX در محیط وب برای کلیه قسمتهای نرم افزار مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین سعی شده تا این محیط قابل دسترس برای مرورگرهای مختلفی نظیر IE, FireFox, Safari و همچنین مرورگرهای Mobile باشد.

یک نمونه استفاده از Ribbon در محیط CA جهت ساخت یک Web Application یا تغییر تنظیمات آن :

c2

۲٫ ارائه محیطی جدید برای Central Administration جهت راحتی کاربران برای یافتن قسمت های مورد نیاز.

c1

۳٫ در نسخه جدید دیگر خبری از Shared Services نیست بلکه جای آنرا سرویس جدیدی بنام Service Application گرفته که همراه با انعطاف پذیری و قدرتی بالا، قابلیت های زیادی را در سطوح مختلف Site ها ، Collection ها ، Web Apps و Farm ها فراهم نموده است!

۴٫ بازنگری الگوریتم های جستجو و ارائه سرویس جدیدی بنام FAST ، که بازده جستجو در این محصول را تا حد بسیار زیادی بالا برده است.

۵٫ یکی از قابلیتهای فوق العاده جالب ؛ امکان دیدن محتویات فایلهای مجموعه آفیس (Word, Excel, Powerpoint, …) در محیط وب نرم افزار !!

۶٫ یکپارچه شدن Records management با Document Library. یعنی برای هر Document Library ساخته شده به دلخواه می توان این قابلیت را استفاده نمود.

۷٫ سرویس های Access و Visio با Excel Services یکپارچه شده لذا می توان برنامه های Access و یا حتی دیاگرام های طراحی شده در Visio را در SharePoint قرار داد و از آنها بصورت اشتراکی و در محیط وب بدون نیاز به نسخه کلاینتی آن استفاده نمود.

۸٫ امکان مشاهده و تغییر همزمان (Real Time Changes) بر روی نرم افزارهای Word, Excel  و Powerpoint در شرپوینت ۲۰۱۰٫

۹٫ امکان ویرایش ویرایش صفحات Web بصورت Inline همانند صفحات Wiki با قابلیت های بسیار فراوان.

۱۰٫ افزوده شدن قابلیت های جدید در خصوص Backup & Restore ؛ عمیات بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات بسیار ساده تر از قبل c3شده است، در نسخه ۲۰۰۷ بعنوان مثال برای بازیابی یک سایت با استفاده از Content DB می بایست مراحل زیادی طی می شد تا سایتهای مربوطه و یا تنظیمات آنها بازیابی شود ولی در نسخه ۲۰۱۰ این عملیات به راحتی هرچه تمام تر قابل انجام است.

۱۱٫ فعال بودن KPI در تمامی سایتها جهت پیگیری وضعیت اطلاعات مختلف.

۱۲٫ ارائه سرویس جدیدی با نام BCS یا Business Connectivity Services جهت ارتباط با پایگاه های اطلاعاتی خارج از شرپوینت. در واقع این سرویس یک نوع پیشرفته تر از BDC است که امکان تغییر اطلاعات را نیز فراهم می نماید، جالبه نه؟!

c4

۱۳٫ قابلیت مدیریت هرچه بیشتر ظاهر سایتها در شرپوینت ۲۰۱۰؛ با استفاده از امکانات فراهم شده می توان به راحتی Theme های موجود در آن را customize نمود و یا حتی یک Theme جدید طراحی نمود. بعنوان مثال می توان یک Theme در محیط PowerPoint طراحی نموده و سپس آنرا به شرپوینت import کرده و از آن استفاده نمود! به نظر من که واقعا کار رو ساده کرده!!!

همچنین سرعت theme های جدید نیز نسبت به قبل بهینه شده و از سرعت بالاتری برخوردار هستند.

۱۴٫ تغییرات بسیار زیاد در مباحث Develop در شرپوینت! اگه تا به حال سعی در Develop قسمت های مختلف شرپوینت کرده باشید، حتما از هفت خوان آن خبر دارید! یکسری مراحل تکراری و وقت گیر، که واقعا دردسر ساز بودند! اما دیگر نباید نگران این قضیه باشید، چون تغییرات خیلی زیادی در SharePoint 2010 در این زمینه داده شده و در همین راستا امکانات بسیار زیادی در VS 2010 فراهم گردیده، البته من خودم هنوز عملی تست نکردم ولی از نمونه های ارائه شده مشخصه که کار Develop بسیار ساده تر شده است.

۱۵٫ امکان کنترل دسترسی به سایت ها و محتویات آنها از طریق SharePoint Designer! یعنی Administrator می تواند از طریق محیط CA کنترل نماید که آیا کاربران Site Owner و یا حتی Designer ها امکان دسترسی به سایت از طریق SPD را داشته باشند یا خیر! یا بعنوان مثال قادر به تغییر و یا Customize فایلهای Master Page باشند یا نه!

c6

۱۶٫ یکی دیگه از امکانات فوق العاده مهم و کاربردی شرپوینت ۲۰۱۰؛ قابلیت پیاده سازی Relationship بین لیستهاست!!! بله اگه از کاربران حرفه ای SharePoint 2007 بوده باشید، پیاده سازی یک ارتباط درست و جامع بین لیست های شرپوینت یکی از معظلات همیشگی بوده که در نهایت هم یا می بایست همان چیزی که بود را قبول می کردیم و یا اینکه از Feature ها و یا WebPart های جانبی برای پیاده سازی آن استفاده می کردیم، که البته آنها هم خالی از اشکال نبودند!

خوب حالا در ویرایش جدید آن یعنی شرپوینت ۲۰۱۰ این مشکل رفع شده و به راحتی می توان بین لیستها یک Relationship بر قرار کرد و نیز حتی می توان قوانین جامعیت را همانند یک پایگاه داده مثل SQL Server پیاده نمود.

حتی می توان در فیلدهای lookup تعیین نمود که چه فیلدهایی مضاف بر فیلد ارتباطی نمایش داده شود!

۱۷٫ ارائه WebPart هایی در زمینه Silverlight، که با استفاده از آنها به راحتی می توان از برنامه های Silverlight در شرپوینت استفاده نمود. بعنوان مثال می توان از Silverlight برای نمایش Dashboard ها و نمایش گزارشات خاص استفاده کرد.

۱۸٫ امکانات بسیار زیاد در زمینه مانیتورینگ و کنترل رخداد.

c5

۱۹٫ امکان طراحی و پیاده سازی Workflow های پیچیده با امکاناتی نظیر Loop و یا Branching در SharePoint Designer 2010 ، همچنین می توان گردش کار ساخته شده را بعد از طراحی بصورت یک Solution Package یا WSP تبدیل نموده و سپس وارد VS 2010 کرده و در آنجا اقدام به تغییر و یا بهینه سازی آن نمود! همچنین می توان گردش کارهای مورد نظر را در Visio طراحی و سپس به SPD انتقال داد و در آنجا از آن استفاده نمود! واقعا به نظر شما از این راحت تر هم میشه؟؟!

۲۰٫ ارائه امکانات زیادی در زمینه سایتهای Community ؛ شامل Tagging، وب پارت های جستجوی آماده، محیطی جهت Rating و ….

۲۱٫ امکان بسیار جالب دیگر اینکه برخلاف شرپوینت ۲۰۰۷، روی Windows 7 و یا Windows Vista هم می توان کار Develop این محصول را انجام داد!!

۲۲٫ افزودن قابلیت های کنترل و پیگری خطا (Debugging Capability) .

۲۳٫ ارائه یک Text Editor جدید با امکانات فوق العاده جهت ویرایش صفحات، وبلاگ ها، صفحات Wiki و ….

۲۴٫ تغییر نام WSS به SharePoint Foundation در شرپوینت ۲۰۱۰

۲۵٫ بهینه سازی ساختار لیست ها؛ حذف محدودیت ۲۰۰۰ آیتم در یک لیست . امکان قرارگیری بیش از میلیونها آیتم در یک لیست و یا حتی بیش از ۱۰ میلیون آیتم در یک Library بدون بروز هیچ مشکلی در بازده سایت.

و ….

امکانات جدید شرپوینت ۲۰۱۰ خیلی بیشتر از این مواردیست که من در اینجا بدانها اشاره کردم، برای آگاهی از این قابلیت های پیشنهاد می کنم حتما دو پست قبلی من در مورد منابع شرپوینت و دیگر در زمینه اطلاعات مفید شرپوینت ۲۰۱۰ را مطالعه فرمایید.

امیدوارم با این مقاله توانسته باشم شما را با گوشه ای از امکانات و قابلیتهای جدید این نرم افزار جذاب، آشنا کرده باشم.

موفق باشید.

منبع : http://sharepoint2010.microsoft.com

پاسخ دهید