۱۰ اشتباه رایج راهبران شیرپوینت

با سلام
در این پست قصد دارم به برخی از اشتباهات رایج بین راهبران شیرپوینت ( SharePoint Administrators  ) بپردازم که میتواند مشکلات بسیاری را برای سازمان به وجود آورد .
در سالهای اخیر شیرپوینت در کشور ما بسیار رایج شده ولی متاسفانه به دلیل اینکه به درستی نصب و پیاده سازی نمیشود همیشه مشکلات بسیار زیادی را به وجود می آورد که باعث شکست شیرپوینت در سازمان ها میشود .
اما یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز این مشکلات میشود این است که افراد غیرمتخصصی شروع به پیاده سازی آن میکنند که پس از گذشت مدتی با بزرگ شدن آن دچار مشکلات فراوانی میشوند ، نقش راهبران شیرپوینت در سازمان ها بسیار مهم است و این افراد هستند که با مدیریت صحیح باعث رشد شیرپوینت و افزایش بهره وری آن برای سازمان ها میشوند .
در این قسمت میخوام ۱۰ مورد از اشتباهات رایج بین راهبران شیرپوینت را ذکر کنم تا از بروز آنها در سازمان ها کاسته شود .
 

۱ –  نداشتن شیرپوینت در عنوان شغلی

 

یکی از مهمترین و رایج ترین اشتباهات در سازمان ارجاع دادن وظایف شیرپوینت به کسانی است که تخصص شیرپوینت ندارند .
واضح است که این یک قانون نیست که حتما باید دوره های لازم برای راهبری شیرپوینت را گذرانده باشید تا بتوانید آن را تحت تسلط خود بگیرید ، اما موضوع اینجاست که مدیران شبکه یک سازمان نمیتوانند یک شبه تمام مفاهیم شیرپوینت را آموزش ببینند . البته اشتباه برداشت نکنید ، مسلما مدیران سیستم و شبکه اطلاعات بسیاری در مورد شیرپوینت میتوانند داشته باشند با این وجود اگر در سازمان شما نقشی به عنوان راهبر یا توسعه دهنده شیرپوینت داده شد به شما پیشنهاد میکنم حتما از مدیر خود درخواستی برای گذراندن دوره های لازم را بدهید .
این یک محصول بزرگ و در عین حال ترسناک میباشد ، نباید اینگونه تصور کنید که یک وب سایت دیگر به مجموعه سایت های IIS  شما اضافه شده و میتوانید آن را به راحتی مدیریت کنید ، به خاطر داشته باشید که اگر شما مسئولیت این محصول بزرگ را در کنار سایر مسئولیت های که به عنوان مدیر شبکه و یا سیستم برعهده دارید قبول کنید در آینده خیلی نزدیک میبایست زمان های بسیاری را بر روی آن کار کنید و طولی نمیکشد که نیاز به کمک افراد دیگر پیدا میکنید .
 

۲ – ایجاد بیش از حد Web Applications
 
حتما برای شما هم بارها پیش آمده که وقتی به مرکز مدیریت شیرپوینت مراجعه میکنید لیستی بلندی از Web Application  ها رو میتونید ببینید ، اما ایجاد بیش از حد Web Application  ها مشکلات بسیاری برای شما از لحاظ کنترل کردن و همچنین کارایی به وجود می آورد ، به شما پیشنهاد میکنم قبل از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید برای هر واحد ، هر پروژه و یا قسمت های دیگر سازمان خود Web Application جدیدی ایجاد کنید خوب راجع به اینکار فکر کنید و تمام جوانب آن از جمله اینکه آیا واقعا نیاز است که Web application  جدیدی برای آن ایجاد شود را در نظر بگیرید . سعی کنید محدودیت هایی که در این ضمینه وجود دارد را در نظر بگیرید ( برای اطلاعات بیشتر در مورد محدودیت های شیرپوینت به این لینک مراجعه کنید )
 
۳ – ایجاد تغییرات دستی در IIS
 
اگر امکانی برای شما در مرکز مدیریت شیرپوینت وجود دارد هیچوقت به صورت دستی تغییراتی در IIS  ایجاد نکنید !
شیرپوینت محصولی است که سعی میکند تمام اطلاعات تنظیمات مورد نیاز را در دیتابیس ذخیره کند به طور مثال تمام سایت ها و Web Application  ها ،  Alternate Access Mappings و Authentication Providers ، این کار از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند .
اما گاهی اوقات مسائلی هست که حتما باید از طریق IIS  تنظیم شود مثل SSL Certification  و یا تنظیمات Logging  .
فقط به خاطر داشته باشید قبل از اینکه به ایجاد تغییرات در IIS  فکر کنید چک کنید که آیا امکاناتی برای این کار در مرکز مدیریت فراهم شده یا خیر .
 
۴ – ناکامی در استفاده از پکیج های شیرپوینت
این مورد در واقع همپوشانی فضای بین راهبر سیستم و توسعه دهنده آن است .  وقتی که برنامه نویس شیرپوینت مجموعه ای از فایل هایی که تحت WSP پکیج نشده اند را به شما میدهد هیچوقت آن را در سرور نصب نکنید !
وقتی که شما تغییراتی را به صورت دستی در پوشه های شیرپوینت میدهید ممکن است با دنیایی از مشکلات روبرو شوید ، خطاهایی از جمله خطای دسترسی و یا عدم وجود فایل و یا تاثیر در کارایی و استفاده بی رویه از منابع سیستم از جمله این مشکلات میباشند .
سعی کنید هیچوقت DLL ، Feature  ، Solution  و یا هر فایل و پکیج دیگری را به صورت دستی در سرور نصب نکنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید .

۵ – نصب شیرپوینت در یک سرور به صورت مستقل
بیشتر راهبران شیرپوینت این اشتباه را مرتکب میشوند که شیرپوینت را بر روی یک سرور به صورت مستقل نصب میکنند تنها به این دلیل که نیازهای سازمان بسیار کم است و نیاز به سرورهای جداگانه و پیاده سازی به صورت فارم را ندارد !
نصب شیرپوینت در حالت مستقل ( Standalone  ) محدودیت های بسیار زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد زیرا SQL Server Express محدودیت های بسیار برای شما به وجود خواهد آورد (برای اطلاعات بیشتر این پست را بخوانید )
هیچگاه تنظیمات پیشفرض را انتخاب نکنید ، قبلا از اینکه بر روی Next  کلیک کنید بیشتر در مورد آن فکر کنید تا در آینده مشکلات شما کمتر شود .

 

۶ – استفاده از تنظیمات پیشفرض Content Database
 

 

راهبران شیرپوینت به صورت پیشفرض از محیط Central Administration  اقدام به ایجاد Content Database  میکنند ، با این کار زمانی که شیرپوینت شروع به استفاده از این Content Database  میکند SQL Server  با توجه به فضاهای پیشفرض از تاریخ گذشته و تنظیمات رشد ( Growth Settings ) محدود خواهد شد !
در واقع این حقیقت را در نظر بگیرید که با هر بار استفاده ،به ازای هر مگابایت Content Database  شما رشد خواهد کرد . به طور مثال  با آپلود یک فایل ۱۰ مگابایتی Content Database  شما ۱۰ برابر بزرگتر خواهد شد !!
به یاد داشته باشید که شیرپوینت برای دریافت ( Download  ) بهینه سازی شده است نه آپلود ! با بهینه سازی این تنظیمات میتوانید به افزایش کارایی و بهره وری در شیرپوینت برسید .( در پست های بعدی مطلب جامعی در مورد تنظیمات دیتابیس برای بهبود کارایی در شیرپوینت ۲۰۱۰ خواهم نوشت )

 

۷ – عدم مستند سازی تنظیمات farm
 
شما یک برنامه زمان بندی مناسب برای ایجاد نسخه پشتیبان از شیرپوینت در SQL Server  ایجاد میکنید . این بدین معنی است که تمامfarm  شما امن است و به خوبی پشتیبانی میشود ؟ خیر !
یکی از اشتباهات متداول این است که شما تصور میکنید به راحتی میتوانید اقدام به Restore  کردن دیتابیس کنید ، این افسانه ایست که به طور کامل در این پست شرح داده شده است .
به طور خلاصه ، گرفتن یک نسخه پشتیبان کاربرپسند ، راحت و کامل از farm  بدون استفاده از ابزارهای جانبی امکان پذیرنیست و اگر شما این ابزارها رو ندارید حتما تنظیمات و امکانات نصب شده بر روی فارم خود مستند کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود .

 

۸ – تغییرات دستی در دیتابیس شیرپوینت برای حل مشکلات
 
تغییرات  دستی در دیتابیس شیرپوینت پشتیبانی نمیشود !
این قانون ساده ایست که اکثرا یا نادیده گرفته میشود یا به درستی درک نمیشود ! به خاطر داشته باشید که همیشه از ابزارهای مناسب و یا از طریق برنامه نویسی ( آبجکت مدل شیرپوینت ) در دیتابیس تغییر ایجاد کنید . برای اطلاعات بیشتر میتوانید به این پست مراجعه کنید .

 

۹ – PowerShell  تنها مختص برنامه نویسان نیست !

 

PowerShell  یکی از ابزارهای جدید در نسخه ۲۰۱۰ میباشد ، ممکن است در ابتدا این ابزار بسیار ترسناک جلوه کند ولی پس از کمی استفاده از آن متوجه میشوید که ابزاری فوق العاده کاربردی برای شما  میباشد .
با استفاده از این ابزار میتوانید به سرعت عملیات خود را انجام دهید ، سعی کنید زمانی را برای یادگیری این ابزار صرف کنید و مطمئنم که در زمان کوتاهی عاشق اون خواهید شد  . برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای powershell  به این پست نگاهی بیندازید .

 

۱۰ – بی توجهی به توصیه های برنامه ریزی ظریفیت شیرپوینت
 
قبل از اینکه اقدام به ایجاد web application  ، مجموعه سایت ، لیست ، مخازن اسناد و یا هر ویژگی دیگری در شیرپوینت کنید محدودیت های آن را بررسی کنید تا با افزایش حجم مشکلی به وجود نیاورد ، بار دیگر به شما توصیه میکنم این مطلب را بخوانید قبل از اینکه تصمیمی در مورد ایجاد یک امکان در شیرپوینت بگیرید .
امیدوارم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد ، در مقالات بعدی در مورد افزایش کارایی در شیرپوینت مطالبی را خدمت شما ارائه خواهم کرد .

موفق و پیروز باشید

 

منبع

پاسخ دهید