سال جدید ، SharePoint 2013 ، جدیدترین مجموعه آپدیت ها و چند دانلود ویژه

دوستان سلام

امیدوارم سال جدید را با موفقیت و شادی شروع کرده باشید. این اولین پست بلاگ من در سال ۱۳۹۲ است و پست ۱۸۹ وبلاگم از سال ۱۳۸۷ یعنی زمان تاسیس PSPCommunity !

جالبه! سال ۱۳۸۷ ! زمان به سرعت سپری میشه و اکنون ۵ سال از تاسیس این سایت میگذره. سایتی که در حال حاضر با بیش از ۴۲۷۱ عضو، برترین و پربازدیدترین پایگاه برای علاقمندان فارسی زبان شرپوینت میباشد. سایتی که در تمام کنفرانس های بین المللی شرپوینت به عنوان تنها community و user group شیرپوینتی با موقعیت ایران نمایش و معرفی میشود. سایتی که مورد تایید مایکروسافت و کارشناسان آن می باشد و مورد تقدیر قرار گرفته است.

این سایت موفقیت های خود را مدیون تمام کسانی است که در آن مشارکت میکنند و اشتراک دانش یا Knowledge Sharing را به معنای واقعی می شناسند. افرادی که بلاگ مینویسند و در انجمن ها به سئوالات کاربران پاسخ می دهند و آنها را راهنمایی می کنند. افرادی که قوانین سایت را رعایت می کنند و به آن احترام میگذراند و افرادی که ذره ای از دانش خود را با دیگران به اشتراک می گذراند. به عنوان عضو کوچکی از این سایت، از همه شما سپاسگزارم. Smile

سال گذشته اولین کنفرانس شرپوینت رو با تمام کاستی ها و سختی ها به بهترین شکل برگزار کردیم که امسال هم دومین کنفرانس در حجم وسیعتر همراه با کارگاه های تخصصی برگزار خواهد شد و برنامه آن نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.

در اواخر سال گذشته همانطور که اطلاع رسانی کرده بودم شرپوینت ۲۰۱۳ توسط مایکروسافت عرضه عمومی شد. خیلی از دوستان و همکارانم در جلسات مختلفی که داشتیم در مورد نسخه جدید شرپوینت یعنی ۲۰۱۳ و امکانات آن از من سئوالاتی پرسیدند که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

به نظرم در شرپوینت ۲۰۱۳ تغییرات اساسی ای که ما در زمان ارائه شیرپوینت ۲۰۱۰ نسبت به ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۷ نسبت به ۲۰۰۳ مشاهده کردیم، در مقایسه با ۲۰۱۰ ایجاد نشده است (یا حداقل ۲۰۱۰ اکثر نیازهای فعلی ما را به خوبی با امکاناتش پوشش میدهد) . شیرپوینت ۲۰۱۳ بیشتر در حوزه اینترفیس که همزمان با طوفان Metro Style در سایر محصولات و حتی سایت مایکروسافت ایجاد شد، تحول داشته است. همچنین در حوزه شبکه های اجتماعی یکپارچگی با Yammer و ارتقاء برخی از سرویس های این بخش تغییراتی مشاهده میشود. در حوزه سرویس ها، ۲ یا ۳ سرویس جدید به سرویس اپلیکیشن ها اضافه شد. در حوزه سایت ها، الگوهای جدیدی نیز برای سایت ها افزوده شده است از جمله Community، Products  و … .  Fast Search با شرپوینت ۲۰۱۳ یکپارچه شد و مفهوم جدیدی به نام App در ساختار شرپوینت گنجانده شد. مفهومی که از این پس به جای لیست و کتابخانه ها باید بگوییم App task ، App calendar و … . همچنین عرضه App های تولید شده در App Store مایکروسافت جهت خرید و دانلود کاربران از بخش های جدید شرپوینت ۲۰۱۳ میباشد.

البته این نکته بسیار مهم هم وجود دارد که زمانیکه شما قصد ایجاد یک سایت کالکشن جدید در ۲۰۱۳ را دارید، از شما سئوال پرسیده میشود که میخواهید آنرا ۲۰۱۰ Experience ای بسازید یا ۲۰۱۳ ؟! اینکه چرا یک همچین گزینه ای در یک نسخه جدید از یک محصول تمام عیار قرار گرفته، سئوال مهمی است که در ذهن همه شیرپوینترها مطرح میشود! من این مورد را در نسخه بتا مشاهده کردم و احساس کردم به صورت موقت در ۲۰۱۳ قرار گرفته است. ولی اینطور که مشخص است مایکروسافت دست کاربران را برای استفاده همزمان از ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ در این نسخه جدید باز گذاشته است!؟

مطمئناً قبل از ارتقاء شیرپوینت در سازمان خود به ۲۰۱۳ باید موارد فوق را مد نظر داشته باشید به علاوه اینکه فعلاً فارسی سازی برای آن تولید نشده است. همچنین پیشنهاد میکنم یک نگاهی هم به کتاب الکترونیکی Isha Kapoor که به صورت سریع قابلیت های جدید شیرپوینت ۲۰۱۳ را در قالب ۱۰۱ امکان جدید تشریح کرده، داشته باشید.

(خوشحال خواهم شد دوستانی که ارتقاء به ۲۰۱۳ را در سازمان خود تجربه کرده اند، نظرات و تجربیات خود را در این پست کامنت نمایند.)

 

اما جدیدترین آپدیت های شیرپوینت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ …

مجموعه آپدیت مهم و ضروری ماه مارس ۲۰۱۳ برای شیرپوینت ۲۰۱۳

مجموعه آپدیت ماه آوریل ۲۰۱۳ برای شرپوینت ۲۰۱۳

مجموعه آپدیت ماه آوریل ۲۰۱۳ برای شرپوینت ۲۰۱۰

 

دانلود های وِیژه :

SharePoint Code Analysis Framework

SharePoinr Developer tools for Visual Studio 2012

Metro Style UI for SharePoint 2010

Accordion Quick Launch for SharePoint 2010

Microsoft Productivity hub for SharePoint 2010 SP1

 

موفق باشید.

پاسخ دهید