پیاده سازی سایت های چند زبانه در مایکروسافت شرپوینت ۲۰۰۷

در این مقاله قصد دارم تا نحوه ایجاد و راه اندازی سایت های چند زبانه یا Multilingual را برای شما تشریح کنم.

امروزه اکثر سایت های اینترنتی به صورت چند زبانه ارائه می شوند.ممکن است شما هم نیاز داشته باشید تا برای سایت سازمان یا شرکت خود سایت چند زبانه شرپوینتی راه اندازی کنید. در این صورت این مقاله به شما کمک خواهد کرد. با من همراه باشید… 😉

بسته های زبانی :

همانطور که مطلع هستید شرپوینت با بسته های زبانی مختلف (Language Packs)  در هنگام نصب و پس از نصب ارائه می شود. زمانی که شما قصد پیاده سازی سایت چند زبانه شرپوینتی رو دارید ، بهترین کار این است که قبل از نصب و راه اندازی شرپوینت در این مورد تصمیم گیری نمایید.این که سایت اصلی با چه زبانی نصب شود و در کنار آن شما نیاز به چه زبان یا زبانهای دیگری برای استفاده در سایت دارید!پس از نصب ابتدایی شرپوینت، شما باید پکیج زبان یا زبانهایی که تصمیم دارید سایت شما با آن زبانها هم ارائه شود، نصب نمایید.هر کدام از زبانهای پشتیبانی شده توسط شرپوینت از یک کد مخصوص برای شناسایی استفاده می کنند که نمونه هایی از آنها در جدول زیر نمایش داده شده :

Language

Identifier

English

۱۰۳۳

Arabic

۱۰۲۵

Persian

۱۰۶۵

به این کدها LCID گفته می شود. زمانی که شما  شرپوینت را با زبان پیش فرض (انگلیسی) نصب می کنید، LCID پیش فرض شما در سایت ها و Central Administrator برابر ۱۰۳۳  خواهد بود.

Site Variation :

Site Variation مفهومی است که اجازه قرینه سازی خودکار محتویات (Contents) موجود در سایت منبع (بر اساس زبان تعریف شده اولیه) به سایت مقصد (براساس زبان تعریف شده ثانویه) را فراهم می کند. زمانی که شما Site Variation را در شرپوینت تنظیم می کنید، می توانید این زبانهای اولیه و ثانویه را در آنجا مشخص نمایید. تعداد  این زبانها براساس تعداد بسته های زبانی نصب شده توسط شما محدود می باشد. به عنوان مثال اگر شما زبان پیش فرض را English انتخاب نموده اید و بسته زبان Persian را هم نصب نموده باشید، محدوده انتخابی زبان برای Site Variation بر روی این دو زبان خواهد بود! درزمینه استفاده از Site Variation محدودیت هایی وجود داره که خیلی از افراد از آن آگاه نیستند، این محدودیت ها عبارتند از :

·         Site Variation فقط محتویات (Contents) را کپی می کند. امکان ترجمه خودکار اطلاعات از یک زبان به زبان دیگر وجود ندارد. مگر اینکه شما توسط ابزارهایی مانند Workflow ها و یا برنامه نویسی اینکار را انجام دهید.

·         Site Variation فقط برای سایت ها و صفحات  Publishing در شرپوینت کاربرد دارد. همچنین توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد که Document Library ها، اخبار و وب پارت هایی که جزء Site Template نیستند، توسط Site Variation کپی نخواهند شد!!

·         محتویات یا Content هایی در سایت مقصد نمایش داده خواهند شد که  در سایت منبع Approve و یا تایید شده باشند.

نحوه پیاده سازی به صورت قدم به قدم :

در مثال زیر قصد داریم تا یک سایت چند زبانه با زبان پیش فرض و اولیه انگلیسی (English) و زبان دوم فارسی (Persian) پیاده سازی کنیم.

۱-فرض کنیم که شما تصمیم دارید تا شرپوینت را از ابتدا نصب و سایت چندزبانه را راه اندازی کنید.برای اینکار در محیط ویندوز سرور ابتدا باید تنظیم مربوط به پشتیبانی ویندوز از زبان های راست به چپ رو انجام بدیم، برای اینکار در Control Panel وارد بخش Regional and Language Option شوید و در تب Languages گزینه 'Install files for Complex Script and Right to Left Languages’  رو تیک بزنید و پس از تایید ، CD ویندوز سرور را قرار دهید تا نصب به طور کامل انجام گیرد. شکل زیر :

۲- در این مرحله آفیس شرپوینت سرور ۲۰۰۷  رو نصب کنید. و زبان پیش فرض را English انتخاب نمایید و در انتها SharePoint Products and Technologies configuration wizard را اجرا نمایید.

۳- حال باید بسته زبانی ای (Language Pack) که به عنوان زبان دوم سایت قرار هست از آن استفاده کنید را نصب نمایید.

۴- پس از نصب Language Pack باید مجدداً SharePoint Products and Technologies configuration wizard را اجرا نمایید تا تنظیمات زبان جدید در شرپوینت اعمال شود.

۵- پس از انجام مراحل فوق وارد آدرس زیر شوید

c:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\web server extensions\12\template

مشاهده می کنید که علاوه بر پوشه مربوط به زبان انگلیسی که با کد ۱۰۳۳  مشخص شده، پوشه دیگری هم با کد زبان جدید اضافه شده است که شامل ریسورس های مربوط به زبان دوم می باشد. اگر شما بسته زبان فارسی Persian را نصب کرده باشید، پوشه ای با نام ۱۰۶۵  در آدرس فوق مشاهده خواهید کرد. مانند شکل زیر :

 

۶- حال باید یک سایت جدید با استفاده از بسته زبانی نصب شده (Persian) ایجاد نمایید :

۷- پس از ایجاد سایت جدید، اکنون باید تنظیمات Site Variation را انجام دهیم. برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید :

·         وارد Site Setting شوید و سپس از بخش Site Collection Administration گزینه Variation را انتخاب نمایید.

·         در قسمت Variation Home از علامت  /  در انتهای آدرس نمایش داده شده استفاده نمایید.

·         بقیه تنظیمات به صورت پیش فرض باشد و OK را کلیک نمایید.

 

۸- اکنون باید ادامه تنظیمات Variation را انجام دهیم :

·         وارد Site Setting شوید و سپس از بخش Site Collection Administration گزینه Variation را انتخاب نمایید.

·         بر روی Variation Labels کلیک نمایید.

·         درصفحه Variation Labels بر روی New Label کلیک کنید و Label انگلیسی یا English را ایجاد کنید.

تنظیمات را مانند شکل زیر ست نمایید :

 

 

·         حال دوباره درصفحه Variation Labels بر روی New Label کلیک کنید و Label فارسی یا Persian را ایجاد کنید.

 

 

 

 9 – در این مرحله برای سایت ها سلسله مراتب یا Hierarchies را تنظیم می نماییم. در صفحه Variation Label بر روی Create Hierarchies کلیک کنید.

ویزارد برنامه به صورت خودکار سلسله مراتب را برای سایت ها و زیر سایت ها ایجاد می کند.

۱۰ – اکنون از Site Setting  وارد بخش Site Collection Administration شده و گزینه Variation Logs را انتخاب نمایید.

در صفحه باز شده می توانید جزئیات مربوط به تغییرات اعمال شده بر روی سایت ها و زیر سایت ها و همچنین آدرس ایجاد شده برای دسترسی به آنها از طریق هر دو زبان را مشاهده کنید!

خسته نباشید!اکنون می توانید به راحتی با آدرسهای ایجاد شده وارد سایت های مشخص شده شوید.نکته قابل توجه این است که اگر کاربری با همان آدرس URL اصلی وارد سایت شود، شرپوینت با توجه به تنظیمات مربوط به Variation و Hierarchies کاربر را به صورت خودکار به صفحه با زبان پیش فرض و اولیه منتقل می کند.

حال اگر در صفحه اول سایت انگلیسی، به عنوان مثال یک Content Editor Web part را درج و صفحه را Publish  نمایید. همان وب پارت را در صفحه اول سایت فارسی مشاهده خواهید کرد.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، به آن امتیاز دهید و اگر نظر و یا سوالی داشتید در بخش نظرات کامنت نمایید…

شاد و موفق باشید… 🙂

پاسخ دهید